Lektor Mgr. Petr Matuszek

  Petr Matuszek, profesionální zpěvák pohybující se napříč hudebními žánry, herec, multiinstrumentalista, pedagog a v neposlední řadě hudební vědec (viz strukturovaný životopis) se dechovou a hlasovou terapií jako takovou zabýval zpočátku okrajově v rámci vedení pěveckých kurzů. V polovině 90. let začal zkoumat vliv vibrace hlasu na tělesný i duševní stav člověka a to jak z hlediska pasivního prožitku, tak z pozice vlastní produkce. Tento zájem ho vedl k akustickým experimentům ve výjimečných prostorách s harmonickou podstatou přirozeného dozvuku (projekt Na prahu světla, CD Happy Music Production, HMP 0012 P). Touha přenést tyto harmonizující vibrační vjemy do samotné hlasové podstaty ho přivedla k alikvotnímu (bifonickému) zpěvu. Tohoto (ve své době výjimečného) vokálního umění využívá nejen v rámci vlastní umělecké produkce (koncerty etnické hudby, projekt Solo for voice na CD Indies, MLM918-2, ad.), ale již od roku 1997 na toto téma pořádá kurzy i semináře (pro vysoké i střední školy, při hudebních i terapeutických symposiích a v rámci soukromých výcvikových programů). Přirozená harmonická a vibrační podstata alikvotního zpěvu se tak stala základem pro Matuszkovu současnou hlasovou a expresivní terapeutickou práci (od roku 2002). 

Paralelně na základě logické propojenosti Petr Matuszek čím dál více inklinoval i k vědomé práci s dechem: zpočátku v rámci hlasové a emočně-ventilační potřebnosti, postupně se dechovou funkčností začal zabývat již jako samostatným terapeutickým oborem a to především z hlediska dopadu jeho podstaty a souvislostních procesů na tělesné i duševní vyvážení člověka.

Zájem Petra Matuszka o pohybový a reflexní potenciál těla je ještě starší: datuje se do roku 1986, kdy začala jeho sportovní maserská praxe. Byť se v dalších letech samostatnou masáží již profesionálně nezabýval, své znalosti dále rozvíjel a to především z hlediska kontaktní reflexe v rámci svalově-pohybových souvislostí. To ho přivedlo na jedné straně ke studiu pohybových manipulačních postupů japonského tanečníka Tanaky, na straně druhé k detailnímu studiu souvislostních drah reflexních (tzv. „spouštěcích“) bodů a možností jejich stimulace. I těchto svých znalostí a zkušeností začal Petr Matuszek po roce 2000 v rámci svých kurzů využívat jako podpůrných metod v rámci dechové a vokální terapeutické práce.

Velké praktické zkušenosti ze všech těchto terapeutických oblastí přivedly Petra Matuszka k vypracování nové průběhové metodiky. Ta je postavena na praktických a všeobecně uznávaných základech jednotlivých terapeutických oblastí, ale ve své provázanosti je velmi komplexní a účinná. Proces výcviku klade velký důraz na tektoniku, průběhový čas a periodizaci jednotlivých cviků a to v rámci daných individuálních dispozic každého klienta. Nová HADE terapie si především klade za cíl najít a aktivovat primární funkční podstatu těla. K tomuto archetypu procesní harmonie se pak snaží přiladit i ostatní tělesné průběhové vzorce se zacílením na dosažení psychické i fyzické rovnováhy a jednoty.